Catching Fish and Making Memories

Growing up in a rural village Kampung Kemus, Melaka, fishing was part of my life. Fish has become one of our family main foods for years. I can say fishing is a daily routine for us since our life is not like what we are today. But I am grateful. I feel like I am becoming the best version of myself even more each day.

I don’t have a hard copy photos or videos to share my memories with you guys since for the past 40 years ago I don’t really like to be captured. But I do keep it stored in my heart all the sweet memories and some are clear. There are some regrets, but we can’t turn back and anything about it.

Memories always bring the smiles to our face. I missed lots of things that I’ve done those days especially as a sportsman and as an angler.

Today, I tried my best to keep those memories in photos or videos and share it with my 3 years old son who is kind of like fishing. I tried my best to share it with him although he might not understand clearly but at least I told him; the fun of it and hoping he will take it and craft his own journey.

This peacock bass caught using one of favorite tube baits and I named it Sutun. Hope the new version which is still under development will be a hit.

Personally, I wish I could encourage everyone to enjoy the outdoors, go fishing and introduce a newcomer the fun of it. Teach them the right things so that they can do the same.

BAHASA VERSION

MANCING DAN JADIKAN IA KENANGAN

Membesar di Kampung pedalaman seperti Kampung Kemus, Melaka, memancing adalah sebahagian daripada hidup saya. Ikan telah menjadi salah satu makanan utama keluarga kami selama bertahun-tahun. Saya boleh katakan memancing adalah rutin harian bagi kami kerana kehidupan kami tidaklah seperti sekarang. Tetapi saya bersyukur kerana ia mendidik saya menjadi seorang manusia yang sentiasa berani hidup susah dan mampu menanganinya. Setiap hari saya merasakan seperti menjadi versi terbaik diri saya.

Saya tidak mempunyai gambar atau video sebagai bukti untuk berkongsi kenangan saya dengan rakan-rakan kerana sejak 40 tahun yang lalu saya sememangnya (malu) tidak gemar bergambar. Tetapi memori manis itu masih jelas kelihatan sebagai satu kenangan yang boleh membuatkan hati tenang. Terdapat beberapa penyesalan, namun ia tidak dapat diubah lagi selain meneruskan perjalanan terus kehadapan.

Memori sentiasa membawa senyuman di wajah kita. Rindu yang amat sangat dengan segala perkara yang pernah dibuat dulu lebih-lebih lagi sebagai seorang ahli sukan dan pemancing. Saya berusaha sebaik yang boleh untuk berkongsi keseronokannya dengan anak lelaki saya yang berumur 3 tahun lebih; walapun dia bukan faham sangat tetapi paling tidak saya telah berkongsi dan mungkin ia dapat membantunya untuk mengorak langkah dengan perjalanan dia sendiri satu hari nanti. Memori itu penting untuk mereka menghargai masa bersama kita untuk terus berjuang.

Hari ini, saya berusaha sedaya upaya untuk menyimpan kenangan tersebut dalam foto atau video supaya ia dapat dijadikan sebagai kenangan, ilmu dan sumbangan pada semua.

Ikan Raja ini dipancing dengan menggunakan salah satu umpan tiub kegemaran dan saya menamakannya Sutun sejak/sebelum tahun 2010 lagi. Mudah-mudahan versi baru yang masih dalam pembangunan akan berjaya menjadi salah satu produk yang disukai ramai.

Secara peribadi, saya berharap saya dapat mendorong semua orang untuk menikmati aktiviti luar, pergi memancing dan memperkenalkan kepada pemancing baru apa seronoknya. Didik mereka perkara yang betul supaya mereka dapat melakukan perkara yang sama pada yang lain.

Related posts

TIPS PANCING: STOP!!! JANGAN SANDARKAN ROD PANCING PADA DINDING RUMAH

TIPS PANCING: 3 MAKSUD UTAMA BERAT UMPAN PADA ROD PANCING

TIPS PANCING: 3 PERKARA PENTING PRODUK KANICEN NIX BOLEH MEMBANTU ANDA SEBAGAI PEMANCING