Let’s Learn About Fish: Bluefin Trevally / Gerepoh Sirip Biru

What You Need To Know

The Bluefin Trevally, Caranx melampygus (also known as the Bluefin Jack, Bluefin Kingfish, Bluefinned Crevalle, Blue Ulua, Omilu and Spotted Trevally) is a species of large, widely distributed marine fish classified in the Jack family, Carangidae.

Bluefin Trevally are easily recognised by their electric blue fins, tapered snout and numerous blue and black spots on their sides.

Distribution

The Bluefin Trevally is distributed throughout the tropical waters of the Indian and Pacific Oceans, ranging from Eastern Africa in the west to Central America in the east, including Japan in the north and Australia in the south.

Habitat

The Bluefin Trevally inhabits both inshore and offshore environments. They love swimming around bays, lagoons and shallow reefs, as well as deeper offshore reefs, atolls and bomboras. Juveniles prefer shallower, protected waters, even entering estuaries for short periods in some locations. In South East Asia mostly can be found around an island and flatwater in Malaysia and Indonesia.

The species grows to a maximum known length of 117 cm and a weight of 43.5 kg, however, is rare above 80 cm.

Diet

The Bluefin Trevally is a strong predatory fish, with a diet dominated by fish and supplemented by cephalopods and crustaceans as an adult. Juveniles consume a higher number of small crustaceans, but transfer to a more fish-based diet as they grow.

Taxonomy

Scientific Name: Caranx Melampygus
Family: Carangidae
Higher classification: Caranx
Order: Carangiformes
Rank: Species
Phylum: Chordata

How to Fish?

Best Time

You can hunt them anytime because they can be found hanging around the islands, water breaker, drop off, bays, lagoons and shallow reefs.

Recommended Baits

Jigs, poppers, pencils, spoons, flies all work well. Silau spoon works really well with Bluefin trevally.

Casting Tips

Shallow or flat-water spoon is highly recommended since you can cast and retrieve fast just right above/between the coral reefs. Strike rate is high because you can control the speed when retrieving and fish able to see the shinning body flashes.

Another method you can use is popping. The water splashing always attracts them.

Catch and Release

Hey, if you don’t eat do release it safely.

There you go. Hope you enjoy reading and watching the video. Till next fish.

If you have other opinions don’t forget to share them with us.

Do save. Do tag. Do share if you feel this information can help friends to better enjoy fishing. Keep learning and keep improving yourself.

Thanks for watching. Stay safe.

All information given in this video is just basic and abbreviated for brief educational purposes. If there are additions, errors and mistakes please inform us for changes. Please contact us if we have used your photo without your permission. The video is done by our part time editor and the intention of using is for education purpose only.

BAHASA VERSION

Jom Belajar Pasal Ikan: Gerepoh Sirip Biru

Apa Yang Perlu Anda Ketahui

Ikan Gerepoh Sirip Biru, Caranx melampygus (juga dikenali sebagai Jack Bluefin, Bluefin Kingfish, Bluefinned Crevalle, Blue Ulua, Omilu and Spotted Trevally) adalah spesies ikan laut yang besar dan tersebar luas yang dikelaskan dalam keluarga Jack, Carangidae.

Gerepoh Sirip Biru mudah dikenali melalui sirip biru seperti elektrik, muncong tirus dan banyak bintik biru dan hitam di sisinya.

Sebaran

Gerepoh Sirip Biru boleh dijumpai seluruh perairan tropika di lautan India dan Pasifik, dari Afrika Timur di barat hingga Amerika Tengah di timur, termasuk Jepun di utara dan Australia di selatan.

Habitat

Gerepoh Sirip Biru mendiami kawasan cetek tepi laut dan sehingga ke laut dalam. Ia suka berenang di teluk, laguna dan terumbu dangkal, sekeliling pulau dan terumbu yang lebih dalam. Saiz juvenil lebih suka perairan yang cetek dan terlindung, bahkan akan masuk ke muara untuk jangka masa pendek mencari makanan. Di Asia Tenggara seperti Malaysia dan Indonesia, kebanyakannya terdapat di sekitar pulau dan perairan yang cetek .

Spesies ini boleh membesar panjang maksimum 117cm dan berat 43.5kg, namun jarang terjumpa saiz yang melebihi 80cm.

Diet

Gerepoh Sirip Biru adalah ikan pemangsa yang kuat, dengan diet yang disukainya ialah ikan dan cephalopoda dan krustasea untuk yang dewasa. Spesis juvenil lebih menjadikan krustasea kecil sebagai makanan utama, tetapi akan beralih ke makanan berasaskan ikan ketika membesar.

Taksonomi

Nama Saintifik: Caranx Melampygus
Keluarga: Carangidae
Pengelasan lebih tinggi: Caranx
Pesanan: Carangiformes
Peringkat: Spesies
Filum: Chordata

Bagaimana Memancingnya?

Waktu Yang Sesuai

Anda boleh memburu Gerepoh Sirip Biru bila-bila masa sahaja kerana ia boleh ditemui berkeliaran di sekitar pulau, kawasan pemecah air/arus/ombak, drop-off, teluk, lagun dan terumbu dangkal.

Umpan Yang Disyorkan

Jig, popper, pensil, sesudu, umpan pancing layang semuanya berfungsi dengan baik. Sesudu Silau berfungsi dengan baik dengan Gerepoh Sirip Biru secara trevally.

Petua Casting

Air yang dangkal atau rata sesudu sangat disyorkan kerana anda boleh melontar umpan dan membuat karauan laju di atas / di antara terumbu karang. Kadar serangan amat tinggi kerana anda dapat mengawal kelajuan ketika membuat karauan dan ikan dapat melihat kilauan pada sesudu Silau.

Kaedah lain yang boleh anda gunakan ialah popping. Percikan air selalunya akan menarik perhatian ikan Gerepoh Sirip Biru.

Tangkap dan Lepas

Jika anda tidak memilih untuk makan ikan itu maka lepaskan dengan selamat.

Jika anda setuju dengan pandangan ini latihlah diri anda cara Tangkap dan Lepas yang sesuai. Gunakan tangguk untuk mendaratkan ikan dan gunakan mata kail yang sesuai. Lepaskan ikan itu dengan selamat.

Semoga anda dapat memanfaatkan informasi ringkas bertajuk “Jom Belajar Pasal Ikan: Seluang, Rasbora” ini. Moga artikel dan video ini dapat membantu kita semua memahaminya dengan lebih baik.

Jika ada pendapat lain jangan lupa kongsilah dengan kami.

Sila save. Sila tag. Sila share jika anda merasakan ilmu ini dapat membantu rakan-rakan lain untuk lebih menikmati hobi mancing. Ilmu tidak pernah habis jadi terus belajar dan terus majukan diri.

Terima kasih. Stay safe.

Nota: Segala informasi yang diberi di dalam video ini adalah asas dan dipendekkan untuk tujuan didikan ringkas. Jika ada tambahan, salah dan silap mohon info kami untuk perubahan. Sila hubungi kami jika kami menggunakan gambar ini tanpa kebenaran anda. Tujuan video ini dibuat adalah untuk didikan sahaja.