Let’s Learn About Fish: Channa Limbata / Kedak

What You Need To Know

Channa Limbata, the dwarf snakehead, is a species of fish in the family Channidae. The name “dwarf snakehead” is also used for several other species of small snakeheads. C. Limbata is native to freshwater habitats in southern Asia, where it has a wide distribution from Iran to Indonesia.

Distribution

This dwarf species is very widely distributed. It can be found in China, Indochina, Myanmar, the Andaman Islands, India, Sri Lanka, Afghanistan to Iran. To the south it is scattered from Thailand, Peninsular Malaysia, Singapore, Sumatra, Borneo, Java and Madura.

Habitat

It can be found in forest rivers, shallow swamps and in upland areas up to 3500 meters. Like others in the genus, it can tolerate hypoxic conditions due to its ability to breath atmospheric air.

The species discovered by Hamilton-Buchanan scientists in the Ganges River, India in 1822 is unable to grow more than 25cm. Common specimens are found around 10-20cm only.

The male is beautiful in colors with both upper and abdomen fins are bluish. At the end of upper fins and tail it got orange stripes. Female is just plain brownish color.

Diet

An obligate predator feeding mostly on smaller fishes, prawns and insects in nature but in most cases adapting well to dead alternatives in captivity.

Taxonomy

Scientific Name: Channa Limbata
HigherCclassification: Channa
Conservation Status: Least Concern Encyclopedia of Life
Order: Anabantiformes
Family: Channidae
Rank: Species
Kingdom: Animalia
Phylum: Chordata
Class: Actinopterygii
Genus: Channa
Binomial Name: Channa Limbata, Hamilton-Buchanan (1822)

How to Fish?

Best Time

You can hunt them anytime because they can be found at inland with small streams, shallow swamps and slow-moving rivers in jungle.

Recommended Baits

Channa Limbata love small soft baits like worms. Grenti Strike Brudu is just perfect for them. You can also use Silau spoon or any small spoons. Any small fly baits should work well.

Casting Tips

Channa Limbata is fierce. They can keep attack your baits even though you have missed it few times. They always hide under structures, weeds, holes or dead leaves.

Small soft baits and spoons weights not more than 1.5g and with lengths 2cm and below is just perfect for them. Cast, jerk it slow. They are territorial species so anything drops within the range they will attack.

Catch and Release

The fish is getting really popular and it should be hard to find soon. So, practising Catch and Release is highly welcome. So, do your best to protect the fish. Use landing net and proper hooks. Release it safely for the future.

There you go. Hope you enjoy reading and watching the video. Till next fish.

If you have other opinions don’t forget to share them with us.

Do save. Do tag. Do share if you feel this information can help friends to better enjoy fishing. Keep learning and keep improving yourself.

Thanks for watching. Stay safe.

All information given in this video is just basic and abbreviated for brief educational purposes. If there are additions, errors and mistakes please inform us for changes. Please contact us if we have used your photo without your permission. The video is done by our part time editor and the intention of using is for education purpose only.

BAHASA VERSION

Jom Belajar Pasal Ikan: Ikan Seluang

Apa Yang Perlu Anda Ketahui

Ikan Kedak atau dikenali sebagai Channa Limbata, kepala ular kerdil, adalah spesies ikan dalam keluarga Channidae. Nama “snakehead kerdil” juga digunakan untuk beberapa spesies lain dari snakehead kecil. C. Limbata berasal dari habitat air tawar di Asia selatan, di mana ia mempunyai sebaran luas dari Iran ke Indonesia.

Sebaran

Spesies kerdil ini tersebar luas. Ia boleh didapati di China, Indochina, Myanmar, Kepulauan Andaman, India, Sri Lanka, Afghanistan ke Iran. Di selatan pula ia tersebar dari Thailand, Semenanjung Malaysia, Singapura, Sumatera, Borneo, Jawa dan Madura.

Habitat

Ikan Haruan Kedak biasanya dapat dijumpai di sungai-sungai hutan, paya dangkal dan di kawasan dataran tinggi sehingga 3500 meter. Seperti yang lain dalam genus yang sama, ia boleh bertolak ansur dengan keadaan hipoksia kerana kemampuannya untuk menghirup udara atmosfera.

Spesies yang ditemui oleh saintis Hamilton-Buchanan di Sungai Ganges, India pada tahun 1822 tidak dapat membesar lebih dari 25cm. Spesimen biasa dijumpai sekitar 10-20cm sahaja.

Spesis jantan adalah lebih cantik dengan warna kedua-dua bahagian atas dan perut berwarna kebiruan. Di hujung sirip atas dan ekornya terdapat jalur oren. Yang betina pula biasanya berwarna kecoklatan.

Diet

Haruan Kedak adalah pemangsa yang agresif biasanya memakan anak-anak ikan, udang dan serangga yang lebih kecil tetapi dalam kebanyakan kes dapat menyesuaikan diri dengan alternatif mangsa yang mati.

Taksonomi

Nama Saintifik: Channa Limbata
Pengelasan Tinggi: Channa
Status Pemuliharaan: Ensiklopedia Kehidupan Paling Sedikit
Susunan: Anabantiformes
Keluarga: Channidae
Peringkat: Spesies
Kingdom: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Actinopterygii
Genus: Channa
Nama Binomial: Channa Limbata, Hamilton-Buchanan (1822)

Bagaimana Memancingnya?

Waktu Yang Sesuai

Anda boleh memburu ikan haruan Kedak ini bila-bila masa sahaja kerana ia boleh dijumpai di pedalaman seperti sungai kecil, paya dangkal dan sungai yang bergerak perlahan di hutan. Biasanya kawasan-kawasan ini adalah sunyi, sejuk dan tidak panas.

Umpan Yang Disyorkan

Ikan Haruan Kedak amat menyukai umpan tiruan seperti cacing. Grenti Strike Brudu yang sangat sesuai dengan saiz dietnya. Anda juga boleh menggunakan sesudu Silau atau sesudu yang bersaiz lebih kecik. Sebarang umpan soft plastik kecil juga pasti berfungsi dengan baik.

Petua Casting

Haruan Kedak amat garang. Ia akan terus menyerang umpan anda walaupun anda telah lucut beberapa kali. Haruan Kedak biasanya bersembunyi di bawah struktur, rumpai, lubang atau daun mati disekitar air yang tenang atau tidak mengalir.

Penggunaan berat umpan seperti soft plastik dan sesudu kecil yang tidak lebih daripada 1.5g dan dengan panjang 2cm ke bawah adalah sangat sesuai memburunya. Cast ke lubuk, jerk perlahan-lahan dan biasanya jika ada ia pasti menyerang kerana ia adalah spesies wilayah. Jika ada benda yang jatuh dalam jangkauan radiusnya ia akan menyerang.

Tangkap dan Lepas

Haruan Kedak telah menjadi sangat popular dikalangan kaki aquirius sejak kebelakangan ini dan ia telah menjadi amat sukar untuk ditemui. Jadi, mengamalkan Tangkap and Lepas adalah sangat dialu-alukan. Jadi, buat yang terbaik untuk melindungi ikan ini.

Jika anda setuju dengan pandangan ini latihlah diri anda cara Tangkap dan Lepas yang sesuai. Gunakan tangguk untuk mendaratkan ikan dan gunakan mata kail yang sesuai. Lepaskan ikan itu dengan selamat.

Semoga anda dapat memanfaatkan informasi ringkas bertajuk “Jom Belajar Pasal Ikan: Seluang, Rasbora” ini. Moga artikel dan video ini dapat membantu kita semua memahaminya dengan lebih baik.

Jika ada pendapat lain jangan lupa kongsilah dengan kami.

Sila save. Sila tag. Sila share jika anda merasakan ilmu ini dapat membantu rakan-rakan lain untuk lebih menikmati hobi mancing. Ilmu tidak pernah habis jadi terus belajar dan terus majukan diri.

Terima kasih. Stay safe.

Nota: Segala informasi yang diberi di dalam video ini adalah asas dan dipendekkan untuk tujuan didikan ringkas. Jika ada tambahan, salah dan silap mohon info kami untuk perubahan. Sila hubungi kami jika kami menggunakan gambar ini tanpa kebenaran anda. Tujuan video ini dibuat adalah untuk didikan sahaja.