Let’s Learn About Fish: Forest Snakehead / Ikan Bujuk

What You Need To Know

The Forest Snakehead also known as Channa Lucius is grouped in the Channidae family are commonly referred to as snakeheads because they have large scales on the head reminiscent of epidermal scales (cephalic plates) on the snake’s head. Its range includes most of Southeast Asia and parts of southern China. It lives in forest streams and can reach 40cm in length. The Forest Snakehead is known in Thai language as Pla Krasong.

There are currently more than 30 legitimate species of snakeheads recorded and Forest Snakehead is one of them.

The distribution involves Malaysia (Sarawak, Sabah, and Peninsular Malaysia), Laos, Thailand, and from southern China. And it is a native fish to Cambodia, Indonesia, Laos, Malaysia, Thailand and Vietnam.

Forest Snakehead can be found or inhabited in slow flowing or almost no current river systems, lakes, ponds and swamps. It is usually easier to find in water systems near forests or plantations (water temperature 20 to 30 degrees Celsius, water pH 5.0 to 7.5).

Forest Snakehead makes smaller fish, shrimp, and crabs as its main diet.

Taxonomy

Scientific name: Channa Lucius
Higher classification: Channa
Order: Anabantiformes
Conservation status: Least Concern Encyclopaedia of Life
Rank: Species
Phylum: Chordata
Kingdom: Animalia
Class: Actinopterygii
Family: Channidae
Genus: Channa
Binomial name: Channa Lucius (G. Cuvier, 1831)

How to Fish?

Best Time

Early morning and late in the evening is the best time to hunt Forest Snakehead. They don’t enjoy hot weather conditions and always tend to hide under structure or any dark area.

Recommended Baits

Forest Snakehead love soft baits like worms, paddle tail, swimbait and soft frog. Grenti Strike Geli-Geli worms and Nyot Nyot works well. You can also use Silau spoon for Forest Snakehead resided in stream area.

Casting Tips

Forest Snakehead like snaggy area so targeting around structures or weeds will be good.

If you use soft baits or soft frog retrieve it slow and steady with some pauses. They are territorial species so anything drops within the range they will usually attack it.

Depending on fishing spots but normally for Forest Snakehead light-medium setup is preferable due to its habitats. But for stream you can always go for ultralight setup because the sizes are usually small.

Catch and Release

The fish is hard to find nowadays so practising Catch and Release is highly welcome. So, do your best to protect the fish. Use landing net and proper hooks. Release it safely if you dont intend to take it back.

There you go. Hope you enjoy reading and watching the video. Till next fish.

If you have other opinions don’t forget to share them with us.

Do save. Do tag. Do share if you feel this information can help friends to better enjoy fishing. Keep learning and keep improving yourself.

Thanks for watching. Stay safe.

All information given in this video is just basic and abbreviated for brief educational purposes. If there are additions, errors and mistakes please inform us for changes. Please contact us if we have used your photo without your permission. The video is done by our part time editor and the intention of using is for education purpose only.

BAHASA VERSION

Jom Belajar Pasal Ikan: Ikan Seluang

Apa Yang Perlu Anda Ketahui

Ikan Bujuk juga dikenali sebagai Channa Lucius dikelompokkan dalam keluarga Channidae yang biasanya disebut sebagai snakeheads kerana mereka mempunyai sisik besar di kepala yang mengingatkan pada sisik epidermis (piring cephalic) di kepala ular. Jangkauannya merangkumi sebahagian besar Asia Tenggara dan sebahagian dari selatan China. Ia tinggal di kawasan hutan dan panjangnya boleh mencapai 40cm.

Taksonomi

Nama Saintifik: Channa Lucius
Kelas Tinggi: Channa
Susunan: Anabantiformes
Status Pemuliharaan: Ensiklopedia Kehidupan Paling Sedikit
Peringkat: Spesies
Filum: Chordata
Kingdom: Animalia
Kelas: Actinopterygii
Keluarga: Channidae
Genus: Channa
Nama Binomial: Channa Lucius (G. Cuvier, 1831)

Bagaimana Memancingnya?

Waktu Yang Sesuai

Pagi dan lewat petang adalah waktu terbaik untuk memburu ikan Bujuk. Ikan Bujuk tidak suka dengan keadaan cuaca panas dan sentiasa bersembunyi di bawah struktur atau kawasan gelap.

Umpan Yang Disyorkan

Ikan Bujuk cukup suka dengan umpan seperti cacing tiruan, paddle tail, swimbait dan katak tiruan. Cacing Grenti Strike Geli-Geli dan Nyot Nyot juga berfungsi dengan baik. Anda juga boleh menggunakan sesudu Silau untuk ikan Bujuk yang berada di kawasan aliran jeram atau sungai.

Petua Casting

Ikan Bujuk suka mendiami kawasan yang bereba seperi struktur kayu di dalam air atau rumpan adalah antara kawasan yang boleh dijadikan sasaran.

Sekiranya anda menggunakan umpan soft plastik atau katak lembut, karau dengan perlahan-lahan dan pastikan ada masa berhenti seketika (pause). Ikan Bujuk adalah jenis pemangsa yang menjaga wilayahnya jadi apa-apa yang jatuh dalam radius, biasanya ia akan menyerang tanpa ragu-ragu.

Bergantung pada lokasi pancing anda, biasanya persediaan rod pancing ringan (light game) atau separa keras (medium game) adalah sesuai dengan habitatnya. Namun untuk pancingan aliran jeram, anda boleh menggunakan persediaan ultralight kerana saiz ukuran biasanya kecil.

Tangkap dan Lepas

Ikan Bujuk ini makin sukar untuk dijumpai jadi mengamalkan Tangkap dan Lepas sangat dialu-alukan. Lakukan yang terbaik untuk melindungi ikan Bujuk ini jika anda membuat keputusan untuk melepaskannya.

Jika anda setuju dengan pandangan ini latihlah diri anda cara Tangkap dan Lepas yang sesuai. Gunakan tangguk untuk mendaratkan ikan dan gunakan mata kail yang sesuai. Lepaskan ikan itu dengan selamat.

Semoga anda dapat memanfaatkan informasi ringkas bertajuk “Jom Belajar Pasal Ikan: Seluang, Rasbora” ini. Moga artikel dan video ini dapat membantu kita semua memahaminya dengan lebih baik.

Jika ada pendapat lain jangan lupa kongsilah dengan kami.

Sila save. Sila tag. Sila share jika anda merasakan ilmu ini dapat membantu rakan-rakan lain untuk lebih menikmati hobi mancing. Ilmu tidak pernah habis jadi terus belajar dan terus majukan diri.

Terima kasih. Stay safe.

Nota: Segala informasi yang diberi di dalam video ini adalah asas dan dipendekkan untuk tujuan didikan ringkas. Jika ada tambahan, salah dan silap mohon info kami untuk perubahan. Sila hubungi kami jika kami menggunakan gambar ini tanpa kebenaran anda. Tujuan video ini dibuat adalah untuk didikan sahaja.