Let’s Learn About Fish: Runtu / Channa Baramensis / Baram Snakehead

What You Need To Know

Runtu or Channa Baramensis or Baram Snakehead (this name was taken because the fish was caught from Sungai Baram, Sarawak) is one of the most difficult species to find. Baram Snakehead has a speckled body and is categorized as a unique fish.

Distribution

It is only available in Sabah and Sarawak plus Brunei Darussalam which is surrounded by Sarawak.

Habitat

The Baram Snakehead inhabits dark and calm waters. Baram Snakehead is a fierce fish. Territorial like any other snakehead species. They always waiting around dark and calm water waiting to ambush. You can usually find some structures or weeds.

Diet

The main diet is small fish as well as grasshoppers, frogs, crickets and worms.

This species is not big and is said able to grow around under 30cm only (no evidence found bigger than that). The body width usually about 2 fingers of an adult. The common length is around 15cm to 20cm.

Taxonomy

Scientific Name: Channa Baramensis
Kingdom: Animalia
Phylum: Chordata
Class: Actinopterygii Fishes
Order: Perciformes
Family: Channidae
Genus: Channa
Species: Baramensis (Steindachner, 1901)
Residential: Native

How to Fish?

Best Time

The best time to hunt Baram Snakehead is early in the morning before sunrise (not hot weather) or sunset.

Recommended Baits

Flies, small soft baits like worms, grub, small spoons work well.

Casting Tips

What is unique about this Baram Snakehead they can jump to get the lure he is waiting for the food to come. It was like were stalking locusts or other insects on the cliffs. So, do not be shocked if you see the fish jump on the riverbank to get your baits. This fish is full of surprises.

Small soft baits, soft frog and rubber jigs would be a perfect choice. Cast, jerk it slow, have some pause. If you use top water baits, you hear kind of loud explosion.

So, Brudu and Geli-Geli worms is just perfect for Baram Snakehead.

Catch and Release

Hey, release it please since it cant be found in any other place. So, do your best to protect the fish. Use landing net and proper hooks. Release it safely for the future.

There you go. Hope you enjoy reading and watching the video. Till next fish.

If you have other opinions don’t forget to share them with us.

Do save. Do tag. Do share if you feel this information can help friends to better enjoy fishing. Keep learning and keep improving yourself.

Thanks for watching. Stay safe.

All information given in this video is just basic and abbreviated for brief educational purposes. If there are additions, errors and mistakes please inform us for changes. Please contact us if we have used your photo without your permission. The video is done by our part time editor and the intention of using is for education purpose only.

BAHASA VERSION

Jom Belajar Pasal Ikan: Haruan Runtu

Apa Yang Perlu Anda Ketahui

Runtu atau Channa Baramensis atau Baram Snakehead (nama ini diambil kerana ikan itu ditangkap dari Sungai Baram, Sarawak) adalah salah satu spesies yang paling sukar dijumpai. Haruan Runtu mempunyai badan berbintik-bintik dan dikategorikan sebagai ikan yang sangat unik.

Sebaran

Ia hanya terdapat di Sabah dan Sarawak serta Negara Brunei Darussalam yang dikelilingi oleh Sarawak.

Habitat

Haruan Runtu mendiami di perairan yang gelap dan tenang. Haruan Runtu adalah ikan yang garang dan spesis wilayah seperti spesis ikan berkepala ular yang lain. Spesis ini selalu menunggu di sekitar air yang gelap dan tenang menunggu untuk menyerang hendap. Kebiasaannya ia boleh ditemui di sekitar struktur atau rumpai.

Diet

Makanan utama haruan Runtu ialah ikan kecil serta belalang, katak, cengkerik dan cacing.

Spesies ini tidak besar dan dikatakan dapat membesar sekitar 30cm sahaja (tidak ada bukti yang sahih mengatakan ia boleh membesar lebih dari itu). Lebar badan biasanya sekitar 2 jari orang dewasa. Panjang biasa ialah sekitar 15cm hingga 20cm.

Taksonomi

Nama Saintifik: Channa Baramensis
Kerajaan: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Ikan Actinopterygii
Susunan: Perciformes
Keluarga: Channidae
Genus: Channa
Spesies: Baramensis (Steindachner, 1901)
Kediaman: Native

Bagaimana Memancingnya?

Waktu Yang Sesuai

Waktu terbaik untuk memburu haruan Runtu adalah pada awal pagi sebelum matahari terbit atau matahari terbenam. Ia juga boleh diburu ketika cuaca tidak panas / redup / mendung.

Umpan Yang Disyorkan

Haruan Runtu agak agresif dan ia menyerang hampir apa sahaja yang masuk ke kawasan wilayah nya. Umpah soft plastik seperti cacing tiruan, grub, sesudu kecil biasanya berfungsi dengan baik.

Petua Casting

Apa yang unik dengan haruan Runtu ini ialah ia akan melompat untuk menyerang makanannya. Contoh seperti belalang yang tergantung / bergayut atas daun, rumput yang terjuntai ke air atau serangga lain yang merayap sekitar tebing ia akan membuat serangan. Jadi, jangan terkejut jika anda melihat ikan haruan Runtu ini melompat ke tebing sungai untuk menyerang umpan anda. Ikan ini sebenarnya penuh dengan kejutan.

Umpan soft plastik kecil, katak tiruan dan umpan rambu boleh dijadikan sebagai pilihan yang tepat. Buat lontaran, buat aksi jerk lembut dengan ada aksi pause (berhenti). Sekiranya anda menggunakan umpan air atas seperti pensil, popper atau katak tiruan, anda mungkin akan terdengar letupan kuat kerana disambar haruan Runtu.

Brudu, Geli-Geli dan Nyot-Nyot adalah umpan tiruan cacing yang sangat sesuai.

Tangkap dan Lepas

Ikan haruan Runtu ini tidak boleh dijumpai di tempat lain selain Sarawak dan sekitarnya. Jadi, lakukanlah yang terbaik untuk melindungi ikan ini.

Jika anda setuju dengan pandangan ini latihlah diri anda cara Tangkap dan Lepas yang sesuai. Gunakan tangguk untuk mendaratkan ikan dan gunakan mata kail yang sesuai. Lepaskan ikan itu dengan selamat.

Semoga anda dapat memanfaatkan informasi ringkas bertajuk “Jom Belajar Pasal Ikan: Seluang, Rasbora” ini. Moga artikel dan video ini dapat membantu kita semua memahaminya dengan lebih baik.

Jika ada pendapat lain jangan lupa kongsilah dengan kami.

Sila save. Sila tag. Sila share jika anda merasakan ilmu ini dapat membantu rakan-rakan lain untuk lebih menikmati hobi mancing. Ilmu tidak pernah habis jadi terus belajar dan terus majukan diri.

Terima kasih. Stay safe.

Nota: Segala informasi yang diberi di dalam video ini adalah asas dan dipendekkan untuk tujuan didikan ringkas. Jika ada tambahan, salah dan silap mohon info kami untuk perubahan. Sila hubungi kami jika kami menggunakan gambar ini tanpa kebenaran anda. Tujuan video ini dibuat adalah untuk didikan sahaja.