Let’s Learn About Fish: Sikang – Burmese Trout

Sikang fish or Burmese Trout, scientifically known as Raiamas Guttatus, is one of the species that was hard to find in the past. In Malaysia it is also named as Malayan Trout. Here’s a full video.

What You Need To Know

The Burmese trout is a species of ray-finned fish in the genus Raiamas. They are found in the Irrawaddy, Mekong, Chao Phraya, Salween River basins, China, India, Vietnam, Kemboja, Laos, Myanmar and also in the northern Malaysia Peninsula including Pahang, Terengganu and Kelantan.

It can also be found in few other states in Malaysia like Kedah, Negeri Sembilan, Johor (recently being transferred by anglers).

Higher classification: Raiamas
Scientific name: Raiamas guttatus
Order: Cypriniformes
Phylum: Chordata
Other Given / Local Name: Malayan Trout

How to Fish?

Common fishing techniques used are casting, fly and bottom fishing.

Recommended Baits

Silau micro spoon by Kanicen Nix. It works perfectly in all streams in Malaysia. You can also use worms soft bait like Geli-Geli and Brudu.

Casting Tips

Sunny weather is the best condition to hunt Sikang. Best spots to cast is on around shallow sandy and rocks area.

Catch and Release

Make you practice catch and release. Use landing net and proper hooks. Release it safely.

There you go. Hope you enjoy watching and reading “Let’s Learn About Fish: Sikang – Burmese Trout”.

If you have other opinions don’t forget to share them with us.

Do save. Do tag. Do share if you feel this information can help friends to better enjoy fishing. Keep learning and keep improving yourself.

Thanks for watching. Stay safe 🙂

Note: All information given in this video is just basic and abbreviated for brief educational purposes. If there are additions, errors and mistakes please inform us for changes. Please contact us if we have used your photo without your permission. The video is done by our part time editor and the intention of using is for education purpose only.

BAHASA VERSION

Jom Belajar Pasal Ikan: Sikang – Burmese Trout

Ikan Sikang atau Burmese Trout nama saintifiknya Raiamas Guttatus antara salah satu spesis yang sukar dijumpai satu ketika dulu. Di Malaysia ia juga diberi nama sebagai Malayan Trout. Video penuh ada di atas.

Apa Yang Perlu Anda Ketahui

Sikang adalah spesies ikan bersirip sinar dalam genus Raiamas. Mereka dijumpai di Irrawaddy, Mekong, Chao Phraya, Lembangan Sungai Salween, China, India, Vietnam, Kemboja, Laos, Myanmar dan juga di Semenanjung Malaysia timur termasuk Pahang, Terengganu dan Kelantan.

Ia juga boleh didapati di beberapa negeri lain di Malaysia seperti Kedah, Negeri Sembilan, Johor (baru-baru ini dipindahkan oleh pemancing).

Kelas: Raiamas
Nama saintifik: Raiamas guttatus
Susunan: Cypriniformes
Filum: Chordata
Nama Lain: Malayan Trout

Bagaimana Memancingnya?

Teknik memancing yang biasa digunakan adalah casting, pancing layang dan teknik menggunakan umpan hidup.

Umpan Yang Disyorkan

Sudu mikro Silau oleh Kanicen Nix adalah antara yang terbaik untuk memikat pelbagai saiz ikan Sikang. Ia berfungsi dengan sempurna di semua aliran air jeram di Malaysia. Anda juga boleh menggunakan umpan tiruan seperti Geli-Geli dan Brudu.

Petua Casting

Cuaca cerah panas adalah waktu yang paling sesuai untuk memburu ikan Sikang. Antara lokasi yang sesuai disasarkan ialah di sekitar kawasan beting pasir, kawasan air turun yang tidak dalam dan kawasan berbatu yang cetek.

Tangkap dan Lepas

Amat penting untuk amalkan Tangkap dan Lepas untuk generasi akan datang kerana ikan ini bukan mudah untuk ditemui. Gunakan tangguk dan mata kail yang betul jika anda memilih untuk melepaskannya dengan selamat.

Semoga anda menikmati menonton video dan artikel ringkas “Jom Belajar Pasal Ikan: Sikang – Burmese Trout”.

Jika ada pendapat lain jangan lupa kongsilah dengan kami.

Sila save. Sila tag. Sila share jika anda merasakan ilmu ini dapat membantu rakan-rakan lain untuk lebih menikmati hobi mancing. Ilmu tidak pernah habis jadi terus belajar dan terus majukan diri.

Terima kasih. Stay safe 🙂

Nota: Segala informasi yang diberi di dalam video ini adalah asas dan dipendekkan untuk tujuan didikan ringkas. Jika ada tambahan, salah dan silap mohon info kami untuk perubahan. Sila hubungi kami jika kami menggunakan gambar ini tanpa kebenaran anda. Tujuan video ini dibuat adalah untuk didikan sahaja.